Spinii ortodocşilor de profesie din problema musulmanilor moldoveni

Oricare ar fi abordarea noastră în ceea ce priveşte legalizarea şi instituţionalizarea celor circa 2000 de musulmani din RM (conform unor reporteri), tot greşim. Greşeşte statul, greşesc cetăţenii dezinteresaţi, greşesc cetăţenii manipulaţi, greşeşte mitropolia Moldovei condusă de Moscova, greşesc asociaţiile ortodoxe conduse de mitropolia Moldovei conduse de Moscova şi tot aşa.

Doar musulmanii nu greşesc în toată schema asta, pentru că ei au făcut uz de dreptul lor constituţional de a obţine legalizarea Ligii lor islamice şi, în virtutea unor principii democratice pe care guvernarea noastră se tot bate cu capul de pereţi să le împâmântenească, vor continua demersurile fireşti pentru a se simţi bine la noi în ospeţie. Prea puţină lume se întreabă cu ce se ocupă oamenii ăştia pe aici, prin Chişinău, prea puţini ne punem în locul lor şi prea puţini realizează că dacă oamenii ăştia vor să-şi legalizeze cultul, înseamnă că sunt stabiliţi aici, că plătesc impozite, că au anumite afaceri benefice pentru întreaga societate etc.

Cu alte cuvinte, prea puţini dintre noi ştiu ce presupune a trăi în bună înţelegere în condiţiile unei democraţii aflate în construcţie. Este oarecum ironică fobia asta a noastră de străini (sau de alţii), dat fiind că, slavă Domnului, conlocuim bine-merci alături de minorităţile naţionale rusofone, fără ca să existe mişcări din astea demonstrative împotriva lor. Şi bravo nouă. Altceva este că minoritatea imperială îşi imaginează uneori că este majoritate, dar asta e altă discuţie.

Chiar dacă sunt tentat să recurg la argumente istorice şi dogmatice, îmi dau prea bine seama că subiectul mă depăşeşte. Dar nu asta e problema, or pe mine, în calitatea mea de cetăţean al unui stat democratic, mă interesează mai curând să nu ajung chiar eu să fiu discriminat sau blamat pentru răul din societate. Motivul invocat ar putea ţine fie de faptul că nu prea trec pe la biserică, fiec că nu cunosc toate canoanele şi obiceiurile religioase, fie un altul etc. Altceva este că nu am încredere în biserica generalului KGB Kantarean (aka ÎPS Vladimir), dar motivele mele sunt un subiect secundar.

În altă ordine de idei, urmărind expresiile feţelor unei bune părţi a protestatarilor, n-am prea văzut lumină şi bunăvoinţă pe chipurile lor, ci mai curând ură şi sete de revanşă, ceea ce mă pune în gardă. Dacă ăştia mă apără pe mine de pericolele ideologice şi culturale externe, atunci mă bucur că nu merg la biserica patriarhului Kiril. Noroc (,) că eu, la fel ca mulţi alţii, avem modul nostru de a crede în Dumnezeu, de a înţelege şi de a respecta cele 10 porunci. Pentru că altfel, mă tem că am fi ajuns cu toţii nişte isterici manipulabili care să iasă în stradă la apăsarea unui buton.

L-au mai băgat şi pe Ştefan cel Mare şi Sfânt în toată treaba asta, însuşindu-şi rolul de străjeri ai hotarelor moldoveneşti. Nu pot să nu mă gândesc din nou la coloniştii ruşi, toleraţi în mod exemplar de toată ortodoximea manifestă. Să atragem atenţie şi la catalogarea tuturor cultelor ne-ortodoxe drept eronate şi bizare. Says who?

Am tot respectul faţă de cei care au ajuns în Piaţă având bune intenţii, dar asta nu mă opreşte să-mi exprim rezervele faţă de organizatori.

Apropo de participanţi, unii dintre aceştia au spus că legea cultelor este prea „liberală” pentru că permite înregistrarea oricărei religii. Este şi ăsta un punct de vedere, dar mă tem că n-are nici o legătură cu democraţia şi cu spiritul Declaraţiei de Independenţă şi a Constituţiei noastre, pietre de temelie pentru construcţia societăţii moldoveneşti care se vrea una laică. Un alt individ se revolta că nu a fost consultat când s-a adoptat acea lege a cultelor şi că „noi avem o altă confesiune”. Cine noi şi de ce noi înseamnă în percepţia lui tot ce există în jur?

„Şi-ni trebuiesc ii nie, islamii ieştea?! Las-să se ducă la ei acolo cu islamu lor!”.

„Aşii care-o venit, s-o ţîe şi să ducî acolo di undi o venit sâ sâ roaji la şini ii sâ roagâ!”.

QED – singuri pe lume.

„Pocemu v musulimanskih stran ne razreşauit pravoslavnuiu ţerkovi?” Pentru că ei n-au pretenţia de a deveni o democraţie credibilă şi pentru că ortodoxia este altceva decât islamul. Cam revanşardă atitudinea duduiei.

„Guvernarea actuală nu pleacă urechea la nevoile de zi cu zi ale cetăţenilor”. Nu am înţeles rostul paralelei cu situaţia social-politică din republică.

P.S. Eu sunt creştin ortodox şi aşa voi muri, dar asta nu înseamnă că mă voi lăsa reprezentat de voi, stimaţi ortodocşi de profesie.

P.P.S. Mă aştept ca în urma acestui articol să fiu înjurat şi agresat verbal de către cei pentru care termenul „ortodox” are grade de comparaţie, inclusiv de către cei pe care am fost nevoit să-i blochez deja pentru limbaj licenţios.

One comment to Spinii ortodocşilor de profesie din problema musulmanilor moldoveni

  • Tudor Cojocariu  says:

    “Era bine dacă se discuta acest lucru pînă la înregistrare. Dar dacă s-a întâmplat, ceea ce se întâmplă este semănare de ură, intoleranţă, divizare. Şi nu e bine,” crede părintele Ioan Ciuntu. – preot la MB care nu a participat la manifestatie

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>